Lewicowy portal codziennych informacji i opinii

Teatr Powszechny odpowiada na ataki prawicy ws. „Klątwy”. Świetne oświadczenie!

Odstęp wiersza+- ARozmiar czcionki+- Drukuj ten artykuł
Teatr Powszechny odpowiada na ataki prawicy ws. „Klątwy”. Świetne oświadczenie!

„Z przykrością stwierdzamy, że nagonka medialna odwraca uwagę od głównych tematów spektaklu, jakimi są w szczególności: wieloletni problem tolerowania i ukrywania pedofilii, krytyka nadużyć władzy Kościoła katolickiego i społeczna hipokryzja wobec nich, a także wolność stanowienia o własnym ciele oraz mechanizmy przemocy i dyskryminacji.” 

W związku z kontrowersjami wokół spektaklu Klątwa w reżyserii Olivera Frljicia oraz  manipulacjami medialnymi i licznymi wypowiedziami osób, które nie widziały spektaklu, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie apeluje o zaprzestanie medialnych manipulacji i mowy nienawiści.

1. Za kształt artystyczny spektaklu odpowiadają jego realizatorzy oraz dyrekcja teatru, która spektakl zaakceptowała i wprowadziła do repertuaru. Niedopuszczalne są wszelkie ataki na aktorów, którzy w spektaklu wykonują jedynie swoje role. Oczywistym jest, że nie można utożsamiać zachowania granych przez nich postaci z ich prywatnymi poglądami. Zwracamy uwagę, że osoby dokonujące ataków na aktorów oraz innych pracowników teatru mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności zarówno cywilnej, jak i karnej. Informujemy, że zgodnie z art. 190 kodeksu karnego grożenie innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę lub szkodę osoby najbliższej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Ponadto, kodeks karny przewiduje przestępstwa zniesławienia (art. 212 kodeksu karnego) i zniewagi (art. 216 kodeksu karnego). Prosimy również pamiętać, że w świetle art. 23 kodeksu cywilnego i art. 47 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej cześć, dobre imię i prawo do prywatności stanowią chronione dobra osobiste każdego z aktorów.

2. Pragniemy podkreślić, że niczym nieuzasadnione są również ataki na naszych partnerów medialnych. Partnerzy medialni teatru nie mają żadnego wpływu na repertuar i treść przedstawień wystawianych w Teatrze Powszechnym.

3. Teatr Powszechny jako instytucja ustawowo posiadająca autonomię artystyczną, samodzielnie kształtuje swój repertuar. Stanowczo protestujemy przeciwko wykorzystywaniu spektaklu Klątwa w rozgrywkach politycznych, wymierzonych w szczególności we władze Warszawy. Docenić należy, że władze Warszawy nie zamierzają cenzurować wypowiedzi artystycznych, pozostawiając ocenę potencjalnego naruszenia przepisów niezawisłym sądom powszechnym.

4. W spektaklu Klątwa nikt nie nawołuje do popełnienia zabójstwa ani jakiegokolwiek innego przestępstwa, w czasie spektaklu cytowany jest przepis kodeksu karnego, który nie zezwala na tego typu zdarzenie. Spektakl nie ma również na celu obrazy uczuć religijnych i zniewagi przedmiotów kultu religijnego. Widzowie spektaklu otrzymują wyraźny komunikat następującej treści: „Spektakl przeznaczony tylko dla widzów dorosłych. Zawiera sceny odnoszące się do zachowań seksualnych i przemocy, a także tematyki religijnej, które pomimo ich satyrycznego charakteru mogą być uznane za kontrowersyjne. Wszelkie sceny przedstawione w spektaklu są odzwierciedleniem wyłącznie wizji artystycznej”. Zakup biletu na Klątwę musi zatem wiązać się ze świadomym wyborem.

5. Teatr Powszechny ponownie stanowczo protestuje przeciw wykorzystywaniu w mediach nielegalnych nagrań spektaklu, które naruszają – chronione ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych – prawa teatru. W celu ochrony praw autorskich teatr może korzystać w szczególności z roszczeń wskazanych w art. 79 ustawy.

6. Z przykrością stwierdzamy, że nagonka medialna odwraca uwagę od głównych tematów spektaklu, jakimi są w szczególności: wieloletni problem tolerowania i ukrywania pedofilii, krytyka nadużyć władzy Kościoła katolickiego i społeczna hipokryzja wobec nich, a także wolność stanowienia o własnym ciele oraz mechanizmy przemocy i dyskryminacji. Spektakl równie bezkompromisowo atakuje inne postawy, niezwiązane z religią, w tym zaangażowanie społeczne współczesnych artystów i środki, których używa tworzony przez nich teatr. Chcielibyśmy, aby nasze przedstawienie stało się elementem publicznej dyskusji na wszystkie poruszane w nim tematy, a nie skupiło się wyłącznie na ocenie odważnych środków artystycznych, które zostały użyte wyłącznie w celu uświadomienia i nagłośnienia cierpienia ofiar.

7. Zagwarantowana każdemu w art. 73 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej wolność twórczości artystycznej oraz zapewniona każdemu w art. 54 Konstytucji wolność wyrażania poglądów, nawet w obliczu tak trudnych tematów i mocnych środków wyrazu, nie powinna być kwestionowana. Przypominamy i podkreślamy, że obraz świata przedstawiony na scenie jest fikcją stworzoną przez twórców na potrzeby spektaklu, a teatr od wieków jest grą znaków i konwencji, której nie można traktować jako realnej sytuacji rozgrywanej w miejscu publicznym. Uważamy, że rolą teatru jest stawianie trudnych pytań, dotykanie bolesnych tematów i publiczne mówienie o ważnych problemach społecznych.  Wolność wypowiedzi artystycznej, dotycząca nawet tak trudnych kwestii jak te poruszane w spektaklu, nie może być kwestionowana.

Spektakl Klątwa od premiery 18 lutego 2017 r. spotkał się z bardzo dobrą oceną ze strony widzów oraz wielu krytyków, którzy obejrzeli go w całości. Wszystkie dotychczas zagrane spektakle zakończyły się długimi owacjami. Dziękujemy widzom i wielu instytucjom, od których otrzymaliśmy głosy wsparcia.

Dyrekcja Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
Warszawa, 24.02.2017

Przejdź i podziel się z innymi:
Wyślij email do tego postu

5 komentarze/y

  1. szenio 00:24, Mar 01, 2017

    Jak się komus nie podoba, niech nie ogląda.Mnie nie podobają się Wiadomości TVPPIS – nie oglądam, nie oglądam w ogóle TVP – choć płace abonament.Nie odpowiada mi TV republika – nie oglądam – choć ciagle się tam obraża ludzi o lewicowych poglądach – nie krzyczę , że są obrażane moje poglądy i moja osoba.Nie oglądam TVTrwam – bo też jestem tam ciagle obrażana. a jak komuś się nie podoba sztuka – nikt nie musi jej oglądać.KK , JPII – w ogóle nie można krytykować, to takie święte krowy na polskim podwórku. Krytykowac można lewaków , PRL , pedałów i obrażać do woli. Wtedy niczyje uczucia nie są oczywiście obrażane. Tylko uczucia religijne można urazić Paranoja.Brawo dla dyrektora za wystawienie tej sztuki.

    Odpowiedz do tego komentarza
    • ratio_discessit 01:44, Mar 01, 2017

      A może jednak warto czasami oglądnąć/przeczytać coś nie ze swojego podwórka? A nuż dowie się Pani czegoś nowego :)
      Poza tym nie widzi Pani różnicy między krytykowaniem np. Kościoła czy PRLu, a obrażaniem konkretnych ludzi?
      Moim zdaniem krytykować można wszystko, bo mamy wolność słowa, ale zupełnie czym innym jest obrażanie. Jak naprawdę nie widzi Pani różnicy to przykre.

      Odpowiedz do tego komentarza
  2. Truth_hurts 18:34, Lut 28, 2017

    Oświadczenie faktycznie dobre, rzeczowe i mogę zgodzić się z większością argumentów. Nie zmienia jednak faktu, że uzasadnianie że onanizowanie się na scenie przy pomocy krzyża jest właściwe jest po prostu bez sensu. Te same treści można przekazać bez obrażania uczuć religijnych, a wtedy może zamiast „świętego” oburzenia budziły by refleksję, wywoływały dyskusję,

    Odpowiedz do tego komentarza
  3. Kan 16:38, Lut 28, 2017

    A tu lewacki komentator, który przejrzał i przykrą prawdę wam powiada:

    Muszę przyznać, że tak się poczułem, że gdybym chciał młodzież szkolną, ale i starsze osoby, zaprowadzić, żeby wytłumaczyć, jak się rodzi faszyzm, jak się rodzi hitleryzm, to właśnie trzeba iść na „Klątwę”. To jest hitlerowskie przedstawienie oparte całkowicie na zasadzie: nienawidź i czyń co chcesz, nienawiść cię wyzwoli. I bardzo wielu przedstawicieli Polski tolerancyjnej, demo-lewicy, szlachetnych i miłych ludzi, prawie ze łzami w oczach oklaskuje tych młodych Hitlerków. Dawno nie byłem tak przejęty, może w mniejszym stopniu tym ohydnym przedstawieniem, ale tą afirmacją płynącą od sporej części widowni. Nie, nie ma dla tego poparcia – zakończył Jan Wróbel.

    http://m.tokfm.pl/Tokfm/7,109983,21430345,wrobel-byl-na-klatwie-hitlerowskie-przedstawienie-demo-lewica.html

    Odpowiedz do tego komentarza
    • 666 06:40, Mar 01, 2017

      Idź na manifestacje ONR-u to zobaczysz pozdrowienia rzymskie vel hajlowanie.
      Usłyszysz takie teksty, że ci dziób opadnie Wróbelku świętoszkowaty!
      Ku przestrodze!

      Odpowiedz do tego komentarza
*/

Pozostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola zostały oznaczone *

Dr hab. Jarosław Flis: Ograniczenie kadencji prezydentów miast to nie jest dobry pomysł

Odwiedź nas

twitter